Studenter från Berghs: “Vi använde Dagens Nyheters historia för att forma framtiden”

blogg

Nu har vi, examensgruppen från Berghs som har jobbat med DN i 8 veckor, presenterat vår idé för både ledningsgruppen och stora delar av redaktionen.

Uppdraget vi har försökt lösa är att förstärka det inloggade läget i DN:s digitala produkt för att öka antalet lojala, digitala prenumeranter. Och precis som vi skrev i det förra inlägget vill vi utmana tidningsformatet som präglar DN även digitalt.

Men varför vill vi göra det? Jo, för i vårt strategiarbete hittade vi en intressant målgrupp som vi ser stor potential i. De är yngre storstadsbor som är uppvuxna i den digitala världen och har lätt att ta till sig digitala produkter. De vill läsa DN men de har inte alltid tid. För i deras liv är tid en bristvara (snarare än 99 kr i månaden).

Vår huvudinsikt i arbetet har varit just det, att vi – i en värld där tid är en bristvara – betalar för smidighet. Vi har jämfört med digitala tjänster som Spotify som fått fler att betala för musik, som annars är mycket lätt att få tag i gratis digitalt. Så vi tänker att samma sak gäller nyheter.

Målgruppen har inte alltid tid att läsa och vara fäst vid en skärm och deras tidsscheman är pressade och varierande. Därför har vi skapat appen DN TO GO som är ett verktyg för att ta del av nyheter när, där och hur man vill. Varje artikel är uppdelat i tre spår; läsa, se och lyssna.

Det innebär att varje artikel läses in och kompletteras med bild/grafik/video. Men det innebär också att en artikel kan skapas i fler spår än just text. En intervju kan till exempel skapas i ljudspåret för att sen omvandlas till text och bild. Och när det händer något stort i världen kan man först publicera en bild och sen komplettera med ljud och text. Sen går det såklart att kombinera fler spår eller låsa ett eller två spår för snabbare publicering.

DN TO GO har också en funktion som vi kallar för ”svepet”. Där kan man ställa in hur mycket tid man har, om man till exempel ska diska eller sitter på tunnelbanan påväg till jobbet. Då får man ett anpassat svep av nyheter i den form man önskar. Och vill man plötsligt byta till att lyssna istället för att läsa är det bara att göra det mitt i en artikel.

Alla vet att DN är pålitliga, men DN TO GO blir ett bevis på att DN också är modiga och lyhörda. Vi vill att DN ska fokusera mer på den här målgruppen. För om smidighet kan få fler att ta del av kvalitetsjournalistik så kan DN komma ett steg närmre sin vision om ett samhälle för alla.

dn_to_go_blogg.001 dn_to_go_blogg.002

Skärmdumpar med vårt koncept “DN TO GO”

Film

Titta gärna på vår film där vi presenterar vårt arbete:

 

Temat består av:

Sara Sujka – produktionsledare
Lina Ingemyr – strateg
Johannes Renman – digital strateg
Ida Colliander – copy
Marcus Ibanez – grafisk designer
Caroline Sabri – pr
Amanda Cruzeiro – pr

  • Twitter
  • Facebook
  • email
  • Google Bookmarks