Nya DN.se är här

DN.se

I november släppte vi den första delen av nya DN.se – artikelsidan. I dag börjar vi rulla ut övriga delar av nya sajten mot en del av besökarna. Har du inte turen att hamna i den gruppen kan du smygkika på nyheterna här.

Startsidan

Vi har fokuserat på upplevelsen – och det innebär att vi har rensat, rensat, rensat. Den nya startsidan är betydligt renare än den gamla. Borta är all funktionalitet som inte användes i någon stor utsträckning, samt de annonsformat som var minst lönsamma. Fokus har varit att behålla nyhetspulsen samtidigt som vi ska hålla fram vårt genomarbetade innehåll med längre livslängd. Och att snabbt kunna guida er till det ni kom för att ta del av.

alma_start2

Prestanda

Vi har jobbat hårt med prestandan på DN.se. Laddningstiderna kommer också fortsättningsvis att vara i fokus och vi gör hela tiden det vi kan för att förbättra dem. Mer om det i ett senare inlägg.

Personalisering och möjlighet att skräddarsy upplevelsen

Ett av våra viktigaste budord är att inte utveckla för genomsnittsanvändaren. Vi har alla olika intressen, gillar olika skribenter och följer olika ämnen. Och eftersom vi vill att varje besökare ska få en så bra upplevelse som möjligt utifrån hennes egna intressen är personalisering och möjlighet till egen anpassning två viktiga inslag på nya DN.se.

Personalisering är när vi använder den data vi har, som exempelvis vilken typ av artiklar, vilka ämnen eller vilka skribenter du oftast läser, och anpassar produkten utifrån det. Personaliseringen styrs av en rad olika algoritmer. Mer om det lite längre ner.

Mitt DN

Vi kategoriserar fortfarande vårt innehåll utifrån sektionstillhörighet, som politik, världen, kultur eller sport. Sektionerna hittar du som vanligt i menyn. Men inom kort släpper vi också en ny sektion – Mitt DN.

Mitt DN är din egna sektion, där du som användare kan bygga upp ditt flöde utifrån ämnen, nyhetshändelser, områden, skribenter och fotografer som du vill följa. Här kommer vi också att ge dig rekommendationer på sådant som vi tror att du gillar, och sådant du vanligtvis läser men kanske har missat.

Algoritmer

Vi har en rad algoritmer på sajten som styr vilket innehåll som visas. Algoritmernas uppgift är att på olika sätt anpassa sajten efter dig som läsare, för att hjälpa dig att hitta mer relevant innehåll, fördjupning och bredd.

På artikelsidan har vi exempelvis en algoritm som samlar innehåll inom samma ämne som den artikel du har klickat på, och en annan som ger rekommendationer på vidareläsning baserat på vad du tidigare läst och vad andra som liknar dig gillar.

På många fler ställen på DN.se kommer du att få rekommendationer och innehåll som är anpassade efter dig.

Skribent- och ämnessidor

Förutom att kategorisera innehåll utifrån sektion så samlar vi också innehåll på skribent- och ämnessidor. På en skribentsida kan du hitta allt innehåll från den skribenten, samt välja att följa skribenten för att få uppdateringar på Mitt DN. På ämnessidorna finns allt innehåll inom det ämnet, och i vissa fall också en sammanfattning av ämnet samt av redaktionen utvalda artiklar.

Både ämnen och skribenter går att följa på respektive sida eller direkt i artikeln.

dn.se_skribentssida  dn.se_amnessida_lista2

dn.se-taggar

Klicka på bilderna för större version

Surfplattor

Med nya DN.se blir upplevelsen för dem av er som läser DN.se på en surfplatta betydligt bättre. Den nya sajten är responsiv, vilket innebär att det är samma innehåll och samma sajt, men att utseendet är anpassat efter storleken på skärmen.

dn.se-tabletdn.se-tablet-2

Och det här kommer efter sommaren:

– Ett helt nytt sätt att konsumera vår bildjournalistik.

– En ny plattform för diskussion och dialog.

– Nya format för liverapportering.

– Dessutom kommer mycket snart en uppdatering av DN.Prio som vi tror kommer att uppskattas! Mer om det inom kort.

 

Lanseringen av nya DN.se är startskottet för den resa vi kommer att ta med er på. Vi har flyttat hem utvecklingen av våra digitala produkter till Dagens Nyheter och förkortat tiden från idé till verklighet avsevärt. Det innebär att vi hela tiden kommer att utveckla DN.se och våra andra produkter. Och vi vill självklart ha er med att guida oss. Är du intresserad av att vara med i vår testpanel? Mejla mig.

/Anna Åberg, chef DN.se och Digital produktutveckling DN och Di

  • Twitter
  • Facebook
  • email
  • Google Bookmarks